Mauritshuis

Mauritshuis

Opdrachtgever: Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis
Locatie: Den Haag
Project: 
uitbreiding museum
Architect: Hans van Heeswijk
Interieur: Stephanie Gieles (i.s.m. Studio Linse en Conran)
Lichtontwerp: Hans Wolff
Grafisch ontwerp:
Reynoud Homan
Fotografie: Luuk Kramer
Prijzen: “NRP Gulden Feniks” 2015

Zakelijk directeur Victor Moussault:
“Ik kijk met een heel goed gevoel terug op de bouw”.
Die was op tijd gereed en bleef binnen het budget.
“Alle bouwers en adviseurs hebben een
prestatie van formaat geleverd”.

Het Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis in Den Haag is substantieel uitgebreid. Architect Hans van Heeswijk verbond het naastgelegen gebouw Plein 26 door middel van een ondergrondse foyer met het bestaande stadspaleis.De ondergrondse foyer ligt zes meter onder straatniveau, maar doordat het daglicht van alle kanten invalt, doet de ruimte licht en open aan.
Het interieur is ingetogen vormgegeven en de plaats en maat van de objecten zijn zorgvuldig bepaald om de bezoeker te helpen zich te oriënteren op zijn route. Naast een nieuwe congreszaal, educatieve ruimte en bibliotheek zijn de huidige museale en facilitaire functies zoals entree, winkel, restaurant en garderobe opnieuw vormgegeven en aangepast aan de eisen en wensen van de 21ste eeuw.

Zuiderzee museum

Zuiderzee museum

Opdrachtgever: Rijksgebouwendienst Den Haag
Locatie: Enkhuizen
Project: 
restauratie en uitbreiding Zuiderzeemuseum
Architect: Marc van Roosmalen en Frits Toben
Interieurontwerp: Stephanie Gieles
Fotografie: Robert Oerlemans

TROUW: “Niemand kan meer verdwalen”
COBOUW: “…..Het glazen dak overkapt de nieuwe binnenplaats, die de diverse zalen verbindt tot een logisch en ‘spannend’ geheel. Belangrijkste wijziging: er is nu samenhang tussen de diverse delen van het museum, terwijl vroeger eerder sprake was van een onoverzichtelijk samenraapsel van tentoonstellingen waarin de bezoeker maar moeilijk zijn weg kon vinden.

Het Zuiderzeemuseum is gehuisvest in een verzameling VOC-pakhuizen die versmolten zijn tot één museum met een hoog kruip-door-sluip-door-gevoel. De grootste uitdaging bij verbouwing van het museum is dan ook om de routing helder en inzichtelijk te maken voor het publiek. Uitgangspunt bij het ontwerp van zowel het monumentale binnenmuseum met de kantoren als het nieuwbouw transito-gebouw is de herkenbaarheid voor de bezoeker.
Alle balies en toonbanken hebben lange duidelijke vormen die de geleiding van het publiek door de ruimte bepalen en een gelijksoortige vormgeving. De gekozen materialen, gezandstraald en gebleekt hout, gecoat zeildoek, roestige staalplaat, en klinknagels, refereren aan de scheepvaart zonder in te boeten aan praktische bruikbaarheid.